Introducció
Aquest
treball recull de manera gràfica el canvi conceptual produït després de llegir
tot el material proposat, primer l’article de Domènech i Tirado i després els mòduls proposats he anat
realitzant el mapa conceptual. A mesura
que l’anava fent he anat anotant els nous conceptes que no coneixia.
Per tant prodíem dir que l’objectiu d’aquest
treball és plasmar el canvi conceptual
que s’ha donat després del debat i de llegir el material a través d’un mapa
conceptual.
Realitzar el segon mapa conceptual m’ha fet descobrir
tots els conceptes que estan al voltant de les Tecnologies Educatives (TE) i
d’aquesta manera m’he adonat de la falta d’informació que tenia quan vaig
fer l’avaluació inicial, ja que em va costar molt perquè no tenia gaire
idea prèvia sobre quin era el seu significat.
Per això, a
partir de l’article de Domènech i Tirado, del material en paper de Julio
Cabrero i el debat que vam fer, he construït la meva idea sobre la Tecnologia
Educativa i ha fet canviar la meva actitud envers a aquestes.
Si fem una comparació dels dos mapes realitzats, podem veure que hi ha moltes diferències. Donat que, quan vaig fer el primer mapa, em va resultar molt complicat relacionar els tres conceptes (Tecnologia, Ciència i Societat) Pensava que la ciència estava relacionada amb la tecnologia i que aquestes dues influïen en la societat, tenia un model mental simplista sobre com es relacionaven. Quan vaig fer el segon mapa, tenia molta més informació i,
per això, hi ha molta diferència, ja que hi ha molts més conceptes i moltes més
relacions.
Fent els segon mapa conceptual he aprés nous conceptes i he fet un canvi conceptual sobre la Tecnologia Educativa i la relació entre CTS, sent aquest model més ric.
L’article de Domenech i Tirado ens explica que la relació entre ciència, tecnologia i societat és multidireccional. La Ciència produeix coneixement i la tecnologia elabora dissenys i aplica els coneixements que genera la ciència mitjançant l’ús de tècniques. Els nous conceptes adquirits sobre la relació de CTS amb la realització del mapa conceptual han sigut diversos. El primer concepte que és pot veure al segon mapa són els determinismes. El determinisme social afirma que la societat desenvolupa segons els seus interessos les innovacions tecnològiques. Mentre el tecnològic afirma que la societat va a remolc dels canvis tecnològics.
L’article de Domenech i Tirado ens explica que la relació entre ciència, tecnologia i societat és multidireccional. La Ciència produeix coneixement i la tecnologia elabora dissenys i aplica els coneixements que genera la ciència mitjançant l’ús de tècniques. Els nous conceptes adquirits sobre la relació de CTS amb la realització del mapa conceptual han sigut diversos. El primer concepte que és pot veure al segon mapa són els determinismes. El determinisme social afirma que la societat desenvolupa segons els seus interessos les innovacions tecnològiques. Mentre el tecnològic afirma que la societat va a remolc dels canvis tecnològics.
Si comparem els dos mapes podem veure que hi ha diferències significatives. El primer mapa conceptual és molt simple apareixen quatre nodes ( Ciència, Tecnologia, Societat i Educació). Això fa que la xarxa sigui petita ja que el nombre de nodes és molt petit. Cada node té només un enllaç fet que ens demostra que la qualitat del mapa conceptual és molt baixa. El mapa final té molts més nodes i més proposicions podem veure que la xarxa és més gran que el primer mapa. Hi ha una clara diferència pel que respecte a l’estil del mapa mentre que al primer totes les proposicions i nodes són del mateix color, al segon mapa els quatre nodes importants estan diferenciat per un color diferent.Pel que fa a la posició al primer mapa conceptual no es veuen les diferències clares de cada Node, en canvi en el mapa final és més fàcil identificar els nodes importants. Per tant, si observem els mapes podem veure que hi ha hagut un canvi conceptual molt significatiu.
Criteris d’avaluació segons Cas 3
|
Primer mapa Conceptual
|
Segon mapa Conceptual
|
Nombre de proposicions
diferents
|
6
|
Més de
6
|
El nombre de nodes indica l’amplada de la xarxa
|
Molt limitada amb poques connexions
|
El nombre de nodes indica proposicions diferents i una
ràtio on s’han integrat els conceptes de la matèria.
|
Posició central de cada node
|
Hi ha conceptes que ocupen posicions més
centrals a la xarxa, però no vol dir que siguin els més importants
|
La posició central que indica cada node s’indica amb el
nombre d’enllaços directes. Hi ha conceptes de rellevància que no ocupen el
nivell d’abstracció més elevat ni són els que ocupen posicions més centrals a
la xarxa.
|
Nombre d’enllaços sense sortida
|
Hi ha
|
No hi ha nodes enllaçats solament a un concepte.
|
El primer mapa conceptual el vaig fer a partir dels meus coneixements
previs, per tant del meu model mental inicial, mentre que el segon mapa l’he
fet a partir de les lectures i del debat reflecteix un model més complex perquè
hi ha hagut un canvi conceptual.
Conclusions
M’ha semblat molt interessant el programa Cmaptools, no
el coneixia ja que sempre havia utilitzat altres tècniques: manualment,
utilitzant el Word…. No m’ha semblat
difícil perquè una vegada entens la dinàmica de com funciona va molt bé. A mesura que anava fent proves he descobert com funcionava, a
través de experimentacions he adquirit
l’aprenentatge. Ha sigut un aprenentatge significatiu ja que és un aprenentatge
que he adquirit jo sola, a través de l’experiència amb el programa.
Aquest segon mapa conceptual m’ha fet organitzar millor
les idees que tenia i les noves idees que he anat aprenent amb la realització
del debat i la lectura del material. He desenvolupat un canvi conceptual ja que
la meva comprensió dels conceptes quan vaig fer el primer mapa conceptual era
molt limitada, i aquest canvi s’ha produït gràcies al compromís conceptual i a
la intencionalitat de l’aprenentatge. A partir de la lectura dels materials i
de la participació al debat els meus esquemes previs han canviat o s’han
ampliat i he pogut realitzar el segon mapa conceptual. Mitjançant la lectura
dels materials i el debat, he canviat la meva actitud respecte a les
proposicions plantejades a l’activitat d’avaluació inicial. Sobre l’objecte
principal de la Tecnologia Educativa, com afirmava en la proposició, és oferir
un ventall ampli de tècniques docents, vaig posar un número 6, ara donat el
canvi conceptual posaria un 10. Perquè
com es va dir al debat, és un recurs més que ha d’utilitzar-se fer fomentar l’aprenentatge
significatiu.Pel que fa a l’aprendre dels companys, materials i
consultors també posaria un 10 en comptes del 8 que hi vaig posar perquè totes
són fonts d’aprenentatge i en concret les aportacions dels companys al debat
m’han ajudat molt a acabar d’entendre els conceptes i a reflexionar. Un altre proposició
estava relacionada amb la competència dels professionals de l’educació en les
tècniques que asseguren la transmissió de coneixement vaig posar un 9 i deixaria
aquesta puntuació perquè crec que aquests professionals no han de només
transmetre sinó que han de guiar i ajudar a l’alumne a construir el seu propi
coneixement.
Relacionada amb aquesta idea, com vaig deixar palès a
l’avaluació inicial, considero que el canvi tecnològic no determina per sí
mateix un canvi o millora social, sinó que hi ha altres factors que hi
influeixen. Les lectures proposades i els comentaris dels companys/es durant el
debat, m’ha fet adonar-me que l’impacte
que tinguin les tecnologies dependrà del context en el qual es desenvolupin.
M’ha semblat molt interessant el programa Cmaptools, no
el coneixia ja que sempre havia utilitzat altres tècniques: manualment,
utilitzant el Word…. No m’ha semblat
difícil perquè una vegada entens la dinàmica de com funciona va molt bé. A mesura que anava fent proves he descobert com funcionava, a
través de experimentacions he adquirit
l’aprenentatge. Ha sigut un aprenentatge significatiu ja que és un aprenentatge
que he adquirit jo sola, a través de l’experiència amb el programa.
Podria comparar aquest canvi conceptual amb un altre que
vaig tenir fa anys quan anava a l’escola. Era a l’assignatura de socials i
estàvem estudiant el moviment de translació i de rotació. Jo tenia la idea
prèvia que la Terra girava al voltant del Sol, però no sabia com explicar el fenomen del dia i de la nit. A partir de les explicacions del
professor i de les experiències que vam fer a la classe (representar per grups
els moviments). Va ser una experiència semblant a la d’aquesta assignatura
perquè va significar un canvi conceptual no només d’ampliació de coneixements
ja que em va aportar conceptes que fins al moment desconeixia sinó la
reorganització de les idees prèvies que tenia en combinació amb els nous
continguts.
Puc afirmar que allò que em va ajudar a realitzar aquest
canvi conceptual a sigut plasmar tots aquests nous conceptes i relacions en un
mapa conceptual, ja que m’ha permès reflexionar i comparar allò après amb les
meves idees inicials. Com a conclusió final puc dir que aquesta activitat m’ha
semblat molt interessant.
No hay comentarios:
Publicar un comentario