Títol de
l’activitat: Com podem saber d’en Victor?
Descripció
dels agents personals:
Aprenents:
Grup d’alumnes de 5è de primària.
Mediadora:
Jo com a tutora i psicopedagoga.
Tecnologia
mediadora: ordinandors de
l’aula d’informàtica, projector de l’aula.
Descripció
del problema de partença: En Víctor és un nen de la classe de 5è que
marxa a Holanda quan acabi el primer trimestre. Els companys es mostren tristos
per la seva marxa.
Descripció argumentada
del problema: Els alumnes plantegen una pregunta: com podem
saber com li va a la nova escola?
Característiques del
problema segons Jonassen:
ESTRUCTURACIÓ: Aquest problema està ben
estructurat ja que requereix l’aplicació d’un nombre determinat de conceptes.
L’objectiu inicial és clar.
COMPLEXITAT: El problema té
una complexitat baixa perquè implica un conjunt restringit de variables.
ESPECIFITAT DEL
CAMP: es tracta d’un problema que es pot donar en diversos contextos, els nens poden
tenir necessitat de comunicar-se amb altres persones que viuen fora de
Catalunya.
Seria un problema de presa de decisions ja que per solucionar aquest
problema tenim diferents solucions i per trobar una solució els nens han de
comparar les diferents opcions i veure quina és la que té més avantatges.
Manera com sorgeix o es planteja el problema:
Arran de
la pregunta feta pels alumnes iniciem un debat sobre de quines maneres podríem
posar-nos en contacte amb en Víctor (s’escriuen les idees a la pissarra),
surten diferents opcions (carta, telèfon), alguns nens expressen que es pot fer
per Internet , per correu electrònic, ja que per telèfon costa molts diners i
per carta trigaria molt perquè Holanda està molt lluny. Després d’arribar a la conclusió que
comunicar-se per Internet té més avantatges.
Context de l’activitat: Educació formal dins del context
escolar. L’activitat es farà a l’aula i a l’aula d’informàtica.
Característiques cognitives, emocionals,
actitudinals dels aprenents: L’alumne que marxa porta amb els companys des de primer de primària, porten
molts anys junts i el vincle és molt fort. Es tracta d’un grup de 21
alumnes de 5è . És un grup molt mogut i una mica dispers. La cohesió del grup
és bona, s’han treballat diverses dinàmiques de grup per reforçar aquest aspecte.
A l’aula hi ha 2 nens amb dictamen, un
amb TDA, un altre amb TDAH.
Competències específiques que l’aprenent ha
d’assolir:
Tractament de informació i
competència digital:
-
Gestionar
la bústia d’un correu electrònic
Competència d’aprendre a
aprendre:
-
Redactar
un correu electrònic de forma correcta
Competència lingüística i
audiovisual:
-
Escriure
i enviar correus electrònics
Competència d’autonomia i
iniciativa personal
-
Mostrar
predisposició a l’hora d’aprendre
Continguts:
Conceptuals:
- Parts d’un correu electrònic
- Creació d’una adreça de correu
Procedimentals:
- Redacció de correus electrònics amb bona estructura.
- Utilització del correu electrònic tenint en compte totes les seves parts.
- Experimentació amb les TIC
Actitudinals:
- Respecte entre als companys i les companyes.
- Ajuda als companys i companyes.
- Conscienciació de la utilitat dels correus electrònics en la vida diària
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions
per a l’acció amb breu descripció de la previsió del paper mediador de les TIC:
Aquesta unitat constarà de cinc
sessions en que treballarem tant a classe com a l’aula d’informàtica.
Durant la primera sessió recordarem la conversa que vam tenir quan vam saber que en Víctor marxava.
Farem un debat sobre quina és la millor manera de posar-nos en contacte amb ell
i tindrem idea de quins coneixements previs tenen sobre què és el correu
electrònic.
A la segona
sessió anirem a l’aula
d’informàtica i cadascú crearà el seu correu electrònic. S’hauran d’identificar
amb un nom d’usuari i contrasenya. Entre tots mirarem els diferents apartats
d’una bústia i explicarem per a què serveixen.
A la tercera
sessió els alumnes
hauran d’escriure un correu dirigit a un company de la classe on haurà de
fer-li preguntes a fi de que hi hagi una resposta. La mestra farà una llista
amb els correus dels alumnes.
A la quarta sessió establirem una conversa sobre com ha anat l’activitat
i si ha sigut d’utilitat. A la cinquena
sessió es realitzarà l’avaluació de l’activitat que consisteix en enviar un
correu a la tutora.
Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts
d’aquesta assignatura:
Es pretén que els alumnes puguin
solucionar els problemes i que ho facin d’una manera significativa, en que
participin de manera activa, es a dir,
que ells siguin els protagonistes dels seus propis aprenentatges. Per tal de
que els alumnes puguin modificar els seus models mentals sobre quina és la
millor manera de comunicar-nos amb persones de manera rápida partirem dels seus
coneixements previs, i partint d’aquests realitzarem les diferents sessions per
tal de que reflexionanin, i expressin els diferents coneixements conscientment.
Procediments i criteris d’avaluació
L’avaluació
serà contínua, es durà a terme durant
les activitats. A partir de la conversa que es va tenir i el seu
recordatori, veurem quins coneixements previs tenen els alumnes. L’avaluació d’aquesta programació será
Redactar un correu enviat a la tutora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario