martes, 13 de enero de 2015

Projecte en format de cas




Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén

Vaig decidir que  el context on portaria a terme el projecte seria a l’escola de primària on treballo, com a tutora de 5è.
Un dia, en Victor un nen de la classe , va explicar a la resta del grup que marxava de l’escola al final del trimestre per anar a viure a Holanda. A partir d’aquesta situació els alumnes es posen tristos i plantegen una pregunta: Com podrem saber d’en Victor?.
D’aquí va sorgir el problema significatiu a treballar amb els alumnes i la intenció d’aquest  projecte de fer competents als alumnes en l’ utilització del correu electrònic.


Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en l’ensenyament
5 anys.

Experiència/nivell d’experiència en l’ús de les TIC
Les fan servir un hora a la setmana a l’aula d’informàtica.

Tipus d’escola
Es tracta d’una escola pública d’Educació Infantil i Primària.

Localització del centre
El centre es troba a la comarca del Garraf.

Connexió
Internet amb connexió Wifi a totes les aules.

Localització dels recursos tecnològics
A l’aula d’informàtica i a la classe.

Context de la Història o del Cas
Nivell dels alumnes
5è de primària.

Àrees / unitats
Català
Va sorgir a tutoria, però es va decidir fer el projecte en hores de català.
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Activitat 1: Comencem recordant la conversa  que es va tenir després de saber que en Victor marxava a Holanda. Recordant les diferents opcions que van sorgir, apuntant-les a la pissarra.
Després de deixar que els alumnes reflexionin s’hauria d’ arribar a la conclusió de que la millor manera per comunicar-nos amb en Víctor, és a través del correu electrònic. 

Activitat 2: proposar als alumnes crear el seu propi correu electrònic a través de gmail. Mitjançant el projector, explicar les passes a seguir.  Després cada alumne  apuntarà a una llibreta el seu nom d’usuari i contrasenya.
Un cop creats els correus, els alumnes hauran de preguntar als companys les seves adreces, per apuntar-les a la llibreta.
Després, la mestra explicarà les parts d’una bústia de correu i la seva utilitat, a través del projector.

Activitat 3: cada alumne escriurà un correu electrònic a un company de classe, fent-li algunes preguntes.

Activitat 4: Conversa sobre com ha anat l’activitat i reflexions.

Activitat 5: activitat d’avaluació que consistirà en enviar un correu a la tutora, per comprovar que els alumnes han assolit els objectius proposats.

Nivell d’aprenentatge esperat
- Reconèixer la utilitat de  les parts d’una bústia de correu electrònic.
-Gestionar la bústia d’un correu electrònic.
- Redactar un correu electrònic de forma correcta
- Escriure i enviar correus electrònics.
- Mostrar predisposició a l’hora d’aprendre.
- Escoltar i respectar als altres

Tipus d’activitat
Activitats en gran grup emprant recursos TIC treballant a partir de la recerca d’una solució per un problema significatiu.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
-          Ordinadors de l’aula d’informàtica
-          Canó projector i pantalla
-          Gmail

Raons per les quals les hem fetes servir
-          Ordinadors de l’aula d’informàtica: per utilitzar individualment en les activitats de crear un compte gmail  i enviar correus als companys.
-          Canó projector i pantalla: per visualitzar les parts d’una bústia de correu i explicar les seves parts.   

Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilització de recursos TIC per aplicar els coneixements adquirits.

Dificultats trobades
Durant l’activitat 2 on els alumnes havien de crear un correu electrònic a través de gmail, van sorgir alguns problemes. Alguns alumnes van tenir dificultats amb els ordinadors de l’aula d’informàtica perquè es quedaven penjats i això va fer que l’activitat s’allargués una mica més per aquests alumnes.


Ajuda/col·laboració emprada
Vam requerir l’ajuda del coordinador d’informàtica per solucionar les dificultats trobades en l’activitat 2.

Rol del professor
El paper de la mestra va ser de guia, facilitadora de l’aprenentatge.

Rol de l’estudiant
Actiu i participatiu

Resultats
Observacions
Les activitats programades s’han dut a terme amb èxit. Els alumnes  es mostraven molt motivats i engrescats durant totes les activitats. Tots eren conscients del problema.

Avaluació de l’aprenentatge
L’avaluació formativa es va portar a terme al llarg de totes les activitats i ens permetia tenir informació sobre com s’estava desenvolupant el procés.
L’avaluació sumativa o final, la realitzarem a partir de l’observació guiada i pautada dels criteris d’avaluació, i a partir de l’activitat 5 que correspondria amb l’últim criteri proposat.

Lliçó apresa pel professor
La planificació és molt important i partir d’un problema significatiu pels alumnes comporta molts avantatges.
Els recursos TIC són molt enriquidors a l’hora de planificar activitats.









Història complerta:
 
Entrevistador: Bona tarda, m’agradaria que m’expliquis si alguna vegada has utilitzat les TIC en algun projecte portat a terme amb els teus alumnes:

Jo: Bona tarda, doncs bé, precisament aquest dies he acabat d’implementar un projecte a la meva classe. Aquest projecte partia d’un problema significatiu pels meus alumnes de 5è. 

Entrevistador: Sembla molt interessant, em pots explicar sobre quin problema significatiu partia el projecte?
Jo: I tant que si! El problema va sorgir quan en Víctor, un nen de la classe, va explicar a la resta del grup que marxava a viure a Holanda. A partir d’aquí els alumnes es van mostrar preocupats perquè no sabien com podrien posar-se en contacte amb ell per saber com li aniria a la nova escola. Les activitats del projecte tracten de donar solució al problema plantejat.

Entrevistador: Què va suposar per a tu fer el disseny d’aquest projecte? 
 Jo: Va suposar tot un repte, el disseny va ser la part més senzilla ja que tenia clar el problema significatiu que volia solucionar i coneixia els recursos TIC que vaig utilitzar perquè els faig servir diàriament.  

Entrevistador: Quines són les activitats que vas proposar?
Jo:  Vaig proposar 5 activitats, en la primera vam recordar el problema i vam apuntar a la pissarra les idees que van anar sorgint. Després entre tots vam arribar a la conclusió de que la millor manera per poder saber d’en Victor era a través del correu electrònic. La següent activitat treballava el correu gmail, cada alumne es va crear un compte gmail i van apuntar a la llibreta les direccions dels companys. Un cop creades, la mestra va explicar les parts d’una bústia de correu i les seves funcions. La tercera activitat era molt pràctica, els alumnes van escriure i van enviar correus als companys. Després vam fer una posada en comú de com havia anat l’activitat. Per últim vam fer l’avaluació, consistia en enviar un email a la tutora.

Entrevistador: Els hi va agradar l’experiència als teus alumnes?
 Jo: Els alumnes estaven molt motivats a l’hora de fer les activitats, molts d’ells van manifestar que farien servir el correu fora de l’escola per parlar entre ells.

Entrevistador: Va sorgir algun problema en el desenvolupament del projecte? 
Jo: Dons sí, en la segona  activitat, ens vam trobar que els ordinadors de l’aula d’informàtica  es quedaven penjats. Això va suposar que alguns alumnes van trigar més temps a l’hora de crear el seu compte gmail. Pel que fa a la resta, va funcionar tot força bé

Entrevistador:  Va durar molt el projecte?
Jo:  El projecte va durar unes dues setmanes ja que el vam fer en hores de català i va tenir una durada de 5 sessions.
Entrevistador: Moltes gràcies per compartir aquest projecte que has fet, m’ha semblat molt interessant.

No hay comentarios:

Publicar un comentario