Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
Un dels
objectius principals de les activitats que se’n deriven de l’AC, amb ajuda de
diferents recursos TIC, és que es doni un
canvi conceptual en referència als continguts de l’assignatura i donar eines
als alumnes per ser un bons professionals de la psicopedagogia.
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
||
Context General
|
||||
Experiència en l’ensenyament
|
5 anys com a mestra de primària i 5 semestres a la UOC.
|
|
||
Experiència/nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
|
Nivell d’usuari, en aquesta assignatura hem treballat amb diferents
eines TIC que desconeixia, però a través de la necessitat per les Pacs he
après a com utilitzar-les.
|
|
||
Tipus d’universitat
|
La UOC és una universitat en línia, reconeguda internacionalment.
|
|
||
Localització del centre
|
Educació a distància, a través d’Internet
|
|
||
Connexió
|
Fibra Òptica
|
|
||
Localització dels recursos tecnològics
|
Ordinador personal
|
|
||
Context de la Història o del Cas
|
||||
Nivell de l’alumne
|
Diplomada en educació primària i actualment estic realitzant la
llicenciatura de Psicopedagogia.
|
|
||
Àrea / unitat
|
Assignatura: Noves Tecnologies de la Informació i de la Comunicació en
Educació
|
|
||
Fites en la història
|
||||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
-
Avaluació Inicial-Activitat 1 sobre la relació entre ciència,
tecnologia i societat: respondre les preguntes d’avaluació inicial i
realitzar un mapa conceptual.
-
Activitat 2: participar en un
debat ben estructurat i fer una síntesi al blog. Avaluació de la participació
i de les aportacions d’un company.
-
Activitat 3: Síntesi del nostre
propi aprenentatge. Informe de l’experiència: realització d’un nou mapa
conceptual sobre la relació que hi ha entre la CTS i argumentació del meu
canvi conceptual. Realització d’una autoavaluació a través d’una rubrica en
excel.
-
Activitat 4: projecte. Disseny,
desenvolupament, implementació i avaluació d’una activitat d’aprenentatge
senzilla basada en un problema concret. Compartició de la fitxa del cas, d’una mapa
conceptual i de mostres documentals. Compartició del projecte i del propi cas
mitjançant el model Kite. Autoavaluació a través d’una rúbrica.
|
|
||
Nivell d’aprenentatge esperat
|
-
Conèixer que és la Tecnologia Educativa (TE) i el seu objecte d’estudi.
-
Reflexionar i entendre la relació entre la ciència la tecnologia i la
societat (CTS).
-
Incorporar les TIC en el disseny d’activitats i en els processos
d’ensenyament per aconseguir aprenentatges significatius.
|
|
||
Tipus d’activitat
|
-
Lectura de diferents recursos
-
Realització de debats a través d’Internet
-
Exploració de diferents recursos TIC
-
Autoavaluacions i avaluacions a companys
|
|
||
Activitats de la història o cas
|
||||
Tecnologies utilitzades
|
-
Ordinador portàtil amb connexió a internet.
-
Càmera de fotos.
-
Intranet de la UOC i aula de l’assignatura.
-
Aplicacions informàtiques: Word, Excel, CmapTools
-
Blogger.
|
|
||
Raó per la qual l’he feta servir
|
-
Per la comunicació amb els companys i per dur a terme les activitats.
|
|
||
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
-
Es busca un canvi conceptual
respecte a la TE i les TIC , i dóna
eines per dissenyar activitats d’ensenyament/aprenentatge amb les TIC, com a
mediadores en la construcció d’un aprenentatge significatiu.
|
|
||
Dificultats trobades
|
Les dificultats trobades han sigut variades. No coneixia algunes de
les aplicacions Web 2.0 i m’ha costat una mica entendre com funcionava. Per
altre banda em sorgien dubtes respecte a les activitats però el fòrum ha
sigut de gran ajuda.
|
|
||
Ajuda/col·laboració emprada
|
A través del fòrum, i dels
debats de l’assignatura.
|
|
||
Rol del professor
|
Mediador i dinamitzador de l’assignatura, proporcionant informacions,
guiant-nos i ajudant-nos a resoldre els dubtes en tot el procés d’E-A.
|
|
||
Rol de l’estudiant
|
Agent actiu en el seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge
implicant-se i investigant conceptes.
S’ha de mostrar col.laborador amb els companys i ajudar-los.
|
|
||
Resultats
|
||||
Observacions
|
És una assignatura que requereix moltes hores. Les activitats han
estat realitzades de manera satisfactòria.
|
|
||
Avaluació de l’aprenentatge
|
S’han fet autoavaluacions a
totes les activitats realitzades.
|
|
||
Lliçó apresa pel professor
|
A través de les TE i les TIC és possible aconseguir aprenentatges
significatius.
|
|
Història
complerta:
Entrevistador: Bona
tarda Melissa, m’agradaria fer-te unes preguntes sobre la teva experiència després
de cursar l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació
en Educació , et sembla bé?
Jo: Em sembla perfecte!
Comencem!
Entrevistador: Quines van ser les teves primeres impressions quan vas començar?
Jo: Al principi vaig començar amb una mica de por perquè havíem de fer
moltes activitats com crear el blog, fer un mapa conceptual...El fet de
realitzar la primera activitat d’avaluació inicial sense llegir cap document, va
fer que tingues algunes dificultats per contestar les preguntes i això em va
fer creure que seria una assignatura
difícil, però no ha estat tant.
Entrevistador: Sembla
que realment heu fet molta feina, podries explicar-me una mica més amb quines activitats heu fet?
Jo:I tant!
Com ja he explicat abans la primera
activitat va ser l’avaluació inicial en la que havíem de contestar unes
preguntes sobre la ciència, la tecnologia i la societat. Després vam haver de puntuar del 0 al 10 una sèrie d’afirmacions. Per últim vam fer un Mapa Conceptual, el podies fer com volguessis,
jo el vaig fer a mà i després el vaig escanejar. Al blog creat per nosaltres
mateixos vaig penjar el mapa i totes les preguntes d’avaluació inicial.
La segona activitat tractava de
participar en un debat. Era un debat molt planificat: hi havia dos bàndols i
segons la lletra inicial del nostre cognom ens tocava defensar un bàndol o
l’altre, a mi em va tocar defensar el bàndol sociodeterminista. Podíem
participar en el fil que nosaltres volíem, però havíem de fer les intervencions
en forma d’argumentació. Al final havíem de fer una síntesi en la que havíem
d’exposar una idea que hagués sorgit durant el debat i ens hagués sobtat i
valorar la nostra pròpia participació i triar un o dos companys que ens
haguessin agradat . Un cop vam finalitzar el debat se’ns demanava que pengéssim
al blog la síntesi del debat. Vaig trobar molt difícil fer argumentacions
seguint el model de Toulmin.
La tercera activitat tractava
d’utilitzar el Cmaptools per fer un nou mapa conceptual sobre la relació entre
les CTS, després de llegir l’article de Domènech i Tirado i els mòduls. Després havíem de fer una
síntesi comparant els dos mapes conceptuals i explicar el nostre canvi
conceptual. Les conclusions i el mapa els vam pujar al blog. Per últim vam fer
una autoavaluació mitjançant un document Excel que el consultor ens va passar.
A l’última activitat, vam dissenyar
a partir de les TIC i les TE, un projecte basat en un problema
significatiu pels alumnes als que anava dirigit. Vam planificar el seu
desenvolupament, i la vam portar a la pràctica . Tots aquests aspectes havíen
d’anar recollits a una memòria. També havíem d’avaluar-nos contestant preguntes
en un document Excel que també ens proporcionava el consultor. Per finalitzar
se’ns demanava que compartíssim al blog en forma de cas i de models d’històries
el projecte que vam realitzar en aquesta activitat i la nostra pròpia experiència
en l’assignatura. Aquesta activitat és
la que més em va agradar.
Entrevistador: Em
podries dir per què l’última activitat és la que més et va agradar?
Jo: I
tant! Com t’he explicat abans, aquesta activitat tractava de dissenyar un
projecte en que les TIC i les TE ens ajudessin a solucionar un problema
significatiu, aquest disseny s’havia d’aplicar en un entorn real i havíem
d’avaluar el funcionament d’aquest disseny i els aprenentatges que s’haguessin
fent i després realitzar una memòria. Em va agradar molt perquè va ser una
activitat real portada a la pràctica i em va fer adonar-me de que els problemes
significatius es poden solucionar a través de les TIC.
Entrevistador: Tinc una mica de curiositat perquè
m’expliquis de què tractava el teu projecte de l’activitat 4, em podries fer
cinc cèntims?
Jo: Encantada!. En el meu cas vaig decidir que
volia dur a terme aquest projecte amb els meus alumnes, a l’escola. Un cop
tenia això clar, necessitava un problema prou significatiu com per fer un
disseny d’activitats i va costar una mica que sorgís, però un dia ens vam
trobar que un nen marxava a viure a un altre país i va sorgir el dubte de com
podríem posar-nos en contacte amb ell. Com et pots imaginar van sorgir
diferents opcions. A partir d’aquí, vaig
dissenyar el projecte.
Entrevistador: Quines
eines tecnologies i recursos TIC has utilitzat pel projecte?
Jo: Especialment
els ordinadors i el canó projector i la pantalla, a més del gmail per crear i
enviar els correus.
Entrevistador: Per finalitzar, podries donar algun consell
als futurs estudiants d’aquesta assignatura?
Jo: Sí, que comporta molta feina i moltes
hores de treball, que trobo és un factor que s’ha de tenir en compte a l’hora
de planificar el semestre, però que tot i això ha estat una assignatura molt
enriquidora, de la que n’he tret molt de
profit ja que he aprés moltes.
Entrevistador: Em
sembla un bon consell. Moltes gràcies
per la teva col·laboració.
Jo: Gràcies,
ha estat un plaer poder compartir la
meva experiència.
No hay comentarios:
Publicar un comentario