domingo, 11 de enero de 2015

El meu propi cas d'aprenentatge en forma de cas




EL MEU PROPI CAS D’APRENENTATGE EN FORMA DE CAS
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Un dels objectius principals de les activitats que se’n deriven de l’AC, amb ajuda de diferents   recursos TIC, és que es doni un canvi conceptual en referència als continguts de l’assignatura i donar eines als alumnes per ser un bons professionals de la psicopedagogia.


Índex
Contingut
Observacions

Context General
Experiència en l’ensenyament
5 anys com a mestra de primària i 5 semestres a la UOC.


Experiència/nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
Nivell d’usuari, en aquesta assignatura hem treballat amb diferents eines TIC que desconeixia, però a través de la necessitat per les Pacs he après a com utilitzar-les.

Tipus d’universitat
La UOC és una universitat en línia, reconeguda internacionalment.


Localització del centre
Educació a distància, a través d’Internet


Connexió
Fibra Òptica


Localització dels recursos tecnològics
Ordinador personal


Context de la Història o del Cas
Nivell de l’alumne
Diplomada en educació primària i actualment estic realitzant la llicenciatura de Psicopedagogia.


Àrea / unitat
Assignatura: Noves Tecnologies de la Informació i de la Comunicació en Educació


Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
-          Avaluació Inicial-Activitat 1 sobre la relació entre ciència, tecnologia i societat: respondre les preguntes d’avaluació inicial i realitzar un mapa conceptual.
-           Activitat 2: participar en un debat ben estructurat i fer una síntesi al blog. Avaluació de la participació i de les aportacions d’un company.
-          Activitat 3:  Síntesi del nostre propi aprenentatge. Informe de l’experiència: realització d’un nou mapa conceptual sobre la relació que hi ha entre la CTS i argumentació del meu canvi conceptual. Realització d’una autoavaluació a través d’una rubrica en excel.
-           Activitat 4: projecte. Disseny, desenvolupament, implementació i avaluació d’una activitat d’aprenentatge senzilla basada en un problema concret.  Compartició de la fitxa del cas, d’una mapa conceptual i de mostres documentals.  Compartició del projecte i del propi cas mitjançant el model Kite. Autoavaluació a través d’una rúbrica.


Nivell d’aprenentatge esperat
-          Conèixer que és la Tecnologia Educativa (TE)  i el seu objecte d’estudi.
-          Reflexionar i entendre la relació entre la ciència la tecnologia i la societat (CTS).
-          Incorporar les TIC en el disseny d’activitats i en els processos d’ensenyament per aconseguir aprenentatges significatius.


Tipus d’activitat
-          Lectura de diferents recursos
-          Realització de debats a través d’Internet
-          Exploració de diferents recursos TIC
-          Autoavaluacions i avaluacions a companys


Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
-          Ordinador portàtil amb connexió a internet.
-          Càmera de fotos.
-          Intranet de la UOC i aula de l’assignatura.
-          Aplicacions informàtiques: Word, Excel,  CmapTools
-          Blogger.



Raó per la qual l’he feta servir
-          Per la comunicació amb els companys i per dur a terme les activitats.
                                                                     


Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
-           Es busca un canvi conceptual respecte a la TE i  les TIC , i dóna eines per dissenyar activitats d’ensenyament/aprenentatge amb les TIC, com a mediadores en la construcció d’un aprenentatge significatiu.


Dificultats trobades
Les dificultats trobades han sigut variades. No coneixia algunes de les aplicacions Web 2.0 i m’ha costat una mica entendre com funcionava. Per altre banda em sorgien dubtes respecte a les activitats però el fòrum ha sigut de gran ajuda.


Ajuda/col·laboració emprada
A través del fòrum,  i dels debats de l’assignatura.


Rol del professor
Mediador i dinamitzador de l’assignatura, proporcionant informacions, guiant-nos i ajudant-nos a resoldre els dubtes en tot el procés d’E-A.


Rol de l’estudiant
Agent actiu en el seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge implicant-se i  investigant  conceptes. 
S’ha de mostrar col.laborador amb els companys i ajudar-los.


Resultats
Observacions
És una assignatura que requereix moltes hores. Les activitats han estat realitzades de manera satisfactòria.


Avaluació de l’aprenentatge
 S’han fet autoavaluacions a totes les activitats realitzades. 


Lliçó apresa pel professor
A través de les TE i les TIC és possible aconseguir aprenentatges significatius.


 




Història complerta:
Entrevistador: Bona tarda Melissa, m’agradaria fer-te unes preguntes sobre la teva experiència després de cursar l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació ,  et sembla bé?
Jo:  Em sembla perfecte! Comencem!

Entrevistador: Quines van ser les teves primeres impressions quan vas començar?
Jo: Al principi vaig començar amb una mica de por perquè havíem de fer moltes activitats com crear el blog, fer un mapa conceptual...El fet de realitzar la primera activitat d’avaluació inicial sense llegir cap document, va fer que tingues algunes dificultats per contestar les preguntes i això em va fer creure  que seria una assignatura difícil, però no ha estat tant. 

Entrevistador: Sembla que realment heu fet molta feina, podries explicar-me una mica més  amb  quines activitats heu fet?
Jo:I tant!
Com ja he explicat abans la primera activitat va ser l’avaluació inicial en la que havíem de contestar unes preguntes sobre la ciència, la tecnologia i la societat.  Després vam haver de puntuar del 0 al 10  una sèrie d’afirmacions. Per últim vam fer un  Mapa Conceptual, el podies fer com volguessis, jo el vaig fer a mà i després el vaig escanejar. Al blog creat per nosaltres mateixos vaig penjar el mapa i totes les preguntes d’avaluació inicial.
La segona activitat tractava de participar en un debat. Era un debat molt planificat: hi havia dos bàndols i segons la lletra inicial del nostre cognom ens tocava defensar un bàndol o l’altre, a mi em va tocar defensar el bàndol sociodeterminista. Podíem participar en el fil que nosaltres volíem, però havíem de fer les intervencions en forma d’argumentació. Al final havíem de fer una síntesi en la que havíem d’exposar una idea que hagués sorgit durant el debat i ens hagués sobtat i valorar la nostra pròpia participació i triar un o dos companys que ens haguessin agradat . Un cop vam finalitzar el debat se’ns demanava que pengéssim al blog la síntesi del debat. Vaig trobar molt difícil fer argumentacions seguint el model de Toulmin.
La tercera activitat tractava d’utilitzar el Cmaptools per fer un nou mapa conceptual sobre la relació entre les CTS, després de llegir l’article de Domènech i Tirado i els mòduls. Després havíem de fer una síntesi comparant els dos mapes conceptuals i explicar el nostre canvi conceptual. Les conclusions i el mapa els vam pujar al blog. Per últim vam fer una autoavaluació mitjançant un document Excel que el consultor ens va passar.
A l’última activitat,  vam dissenyar  a partir de les TIC i les TE, un projecte basat en un problema significatiu pels alumnes als que anava dirigit. Vam planificar el seu desenvolupament, i la vam portar a la pràctica . Tots aquests aspectes havíen d’anar recollits a una memòria. També havíem d’avaluar-nos contestant preguntes en un document Excel que també ens proporcionava el consultor. Per finalitzar se’ns demanava que compartíssim al blog en forma de cas i de models d’històries el projecte que vam realitzar en aquesta activitat i la nostra pròpia experiència en l’assignatura.  Aquesta activitat és la que més em va agradar.

Entrevistador: Em podries dir per què l’última activitat és la que més et va agradar?
Jo: I tant! Com t’he explicat abans, aquesta activitat tractava de dissenyar un projecte en que les TIC i les TE ens ajudessin a solucionar un problema significatiu, aquest disseny s’havia d’aplicar en un entorn real i havíem d’avaluar el funcionament d’aquest disseny i els aprenentatges que s’haguessin fent i després realitzar una memòria. Em va agradar molt perquè va ser una activitat real portada a la pràctica i em va fer adonar-me de que els problemes significatius es poden solucionar a través de les TIC.

Entrevistador:  Tinc una mica de curiositat perquè m’expliquis de què tractava el teu projecte de l’activitat 4, em podries fer cinc cèntims?
Jo:  Encantada!. En el meu cas vaig decidir que volia dur a terme aquest projecte amb els meus alumnes, a l’escola. Un cop tenia això clar, necessitava un problema prou significatiu com per fer un disseny d’activitats i va costar una mica que sorgís, però un dia ens vam trobar que un nen marxava a viure a un altre país i va sorgir el dubte de com podríem posar-nos en contacte amb ell. Com et pots imaginar van sorgir diferents opcions. A partir d’aquí,  vaig dissenyar el projecte. 

Entrevistador: Quines eines tecnologies i recursos TIC has utilitzat pel projecte?
Jo: Especialment els ordinadors i el canó projector i la pantalla, a més del gmail per crear i enviar els correus. 

Entrevistador:  Per finalitzar, podries donar algun consell als futurs estudiants d’aquesta assignatura?
Jo:  Sí, que comporta molta feina i moltes hores de treball, que trobo és un factor que s’ha de tenir en compte a l’hora de planificar el semestre, però que tot i això ha estat una assignatura molt enriquidora, de la que n’he tret  molt de profit ja que he aprés moltes.

Entrevistador: Em sembla  un bon consell. Moltes gràcies per la teva col·laboració.
Jo: Gràcies, ha estat  un plaer poder compartir la meva experiència.





No hay comentarios:

Publicar un comentario